Πέμπτη 5 Φεβρουαρίου 2015

Προσωπικές αντωνυμίες - Ο χιονάνθρωπος και το κορίτσι





Οι λέξεις που χρησιμοποιούνται στο λόγο αντί για ονόματα λέγονται αντωνυμίες.

π.χ. Η Ιωάννα και η Μαρία είναι φίλες. – Αυτές είναι φίλες.
Φώναξε την Ελένη. – Φώναξέ την.
Πήγαινε στον Χρήστο το βιβλίο. – Πήγαινε του αυτό.

Οι αντωνυμίες που φανερώνουν τα τρία πρόσωπα του λόγου λέγονται προσωπικές.
Οι προσωπικές αντωνυμίες είναι οι εξής:
α) η αντωνυμία εγώ για το πρώτο πρόσωπο και των τριών γενών.
β) η αντωνυμία εσύ για το δεύτερο πρόσωπο και των τριών γενών.
γ) η αντωνυμία αυτός, αυτή, αυτό για το τρίτο πρόσωπο.





Πώς κλίνονται οι προσωπικές αντωνυμίες


Ενικός Αριθμός
Πληθυντικός Αριθμός
Πτώσεις
Α΄ πρόσωπο
Α΄ πρόσωπο
Ονομαστική
εγώ
εμείς
Γενική
εμένα ( μου )
εμάς ( μας )
Αιτιατική
εμένα ( με )
εμάς ( μας )
Κλητική
-
-



Ενικός Αριθμός
Πληθυντικός Αριθμός
Πτώσεις
Β΄ πρόσωπο
Β΄ πρόσωπο
Ονομαστική
εσύ
εσείς
Γενική
εσένα ( σου )
εσάς ( σας )
Αιτιατική
εσένα ( σε )
εσάς ( σας )
Κλητική
εσύ
εσείς


Ε ν ι κ ό ς Α ρ ι θ μ ό ς
Γ ΄ π ρ ό σ ω π ο
Ονομαστική
αυτός ( τος )
αυτή ( τη )
αυτό ( το )

Γενική
αυτού ( του )
αυτής ( της )
αυτού ( του )

Αιτιατική
αυτόν ( τον )
αυτή(ν) ( την )
αυτό ( το )

Κλητική
-
-
-





Π λ η θ υ ν τ ι κ ό ς Α ρ ι θ μ ό ς
Γ ΄ π ρ ό σ ω π ο
Ονομαστική
αυτοί ( τοι )
αυτές ( τες )
αυτά ( τα )

Γενική
αυτών ( τους )
αυτών (τους )
αυτών ( τους )

Αιτιατική
αυτούς (τους)
αυτές (τις, τες)
αυτά ( τα )

Κλητική
-
-
-


Να θυμάσαι : Το τις μπαίνει πριν από το ρήμα και το τες μετά από αυτό.  
Παράδειγμα : Αν τις συναντήσεις , ρώτα τες αν μπορείς . 
 
Μέσα στις παρενθέσεις είναι οι αδύνατοι τύποι των προσωπικών αντωνυμιών , που μοιάζουν με τα άρθρα .
Προσοχή!!!
Οι αντωνυμίες μπαίνουν μπροστά ή μετά από τα ρήματα , ενώ τα άρθρα μπροστά από τα ουσιαστικά και τα επίθετα.




Φέρτε χιόνι, χιόνι αφράτο
Από το cd «Ο χιονάνθρωπος και το κορίτσι»,
Μουσική: Νότης Μαυρουδής, Στίχοι: Ευγένιου Τριβιζά, 1995
Φέρτε χιόνι, χιόνι αφράτο,
φτιάχνουμε άνθρωπο χιονάτο
Λίγο χιόνι, χιόνι ακόμα,
ένα χαμόγελο ένα στόμα.

Ένα μπαστούνι να κρατάει,
ένα καπέλο να φοράει
φέρτε χιόνι και άλλο χιόνι,
ο χιονάνθρωπος τελειώνει.

Δυο κουμπιά από κουκούτσια,
δε χρειάζεται παπούτσια
ένα κάτασπρο μουστάκι,
να’ το το χιονανθρωπάκι.

Φέρτε χιόνι και άλλο χιόνι,
κοίταξε πώς καμαρώνει
και άλλο χιόνι, χιόνι αφράτο,
φίλο κάναμε χιονάτο.






 Από το cd «Ο χιονάνθρωπος και το κορίτσι»,
Μουσική: Νότης Μαυρουδής, Στίχοι: Ευγένιου Τριβιζά, 1995

Είμαι ένα σύμβολο παλιό κουρασμένο,
σφιχτά δεμένο.
Πόνο δε νιώθω, δεν υποφέρω
δε νιώθω πόθο ελπίδα δε ξέρω.
Τώρα δε νιώθω, δεν υποφέρω,
δε νιώθω πόθο, ελπίδα δε ξέρω.

Καρδιά δε μου έφταιξε του γλύπτη η σμίλη,
ούτε χαμόγελο να σκάει στα χείλη.
Μήνες και χρόνια πίσω τα αφήνω,
δε γνώρισα γέλιο δάκρυ δε χύνω.

Δεν έχω φίλο, σύντροφο, ταίρι,
χέρι δεν άγγιξε το κρύο μου χέρι.
Γύρω μου κόσμος φωνές φασαρία
και αναπολώ την παλιά ιστορία.

Ζω με αναμνήσεις θολές ξεχασμένες,
στα βάθη μιας δύσης για πάντα σβησμένες.
Πιστός στο καθήκον και ναι υπομένω
πέτρινη μοίρα, πικρό πεπρωμένο.
Είμαι ένα σύμβολο παλιό κουρασμένο.



PictureΟ χιονάνθρωπος που δεν ήθελε να λιώσει...
 
Ακούστε την αφήγηση Παραμυθιού από τον ίδιο το συγγραφέα του, Μάνο Κοντολέων.


Κάντε κλικ πάνω στο Βιβλίο! 


Προσωπικές Αντωνυμίες ασκήσεις online

Συμπληρώνω τον  Πίνακα

Συμπληρώνω τα κενά(1)

 Συμπληρώνω τα κενά με τους αδύνατους τύπους 

Συμπληρώνω τα κενά (2) 

Άρθρο ή προσωπική αντωνυμία(1);

Άρθρο ή προσωπική αντωνυμία(2); 

 Μπορείς να ξεχωρίσεις το οριστικό άρθρο από τον αδύνατο τύπο της προσωπικής αντωνυμίας;

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου